« This is not a museum », 29 November 2014 – 15 March 2015

« This is not a museum »
When the visual arts interact with dance, poetry, music
29 November 2014 – 15 March 2015

In 2014, the Maeght Foundation invites all art lovers to celebrate its fiftieth anniversary with three major events. The third event will be devoted to artistic encounters and will be accompanied by concerts and events orchestrated in the spirit of the “Nuits de la Fondation Maeght”. Conceived as an exhibition-mosaic, this last event will honor the interactions between the visual arts and dance, literature, music and theater through audio, photographic and film archives as well as the presentation of works emphasising these different disciplines. "This is not a museum," this phrase borrowed from André Malraux affirms how much the performing arts meant to Aimé Maeght.

The exhibition will recall the prestigious “Nuits de la Fondation Maeght” and it will pay tribute to the artists that have given legendary performances here. Thanks to a partnership with the INA, this exhibition will recapture the spirit of those encounters through many film and sound recordings. The play "Mori el Merma" from the Théâtre de la Claca, this "wonderful" event that took place in 1979 at the Maeght Foundation, will also be honored thanks to a loan by the Miró Foundation in Barcelona of some costumes and masks created by Joan Miró.

Art in all its forms to pay tribute to this place for creation.

These exchanges also concern the art of today. This is how, through generations and heritage, this exhibition will present the work of young French artist Damien Deroubaix who will connect with visual works and texts by Pablo Picasso under the title "Picasso and Me", but also feature the dialogues of artists Jean-Charles Blais, Christian Bonnefoi, Pascal Broccolichi, Marco Del Re, Claudine Drai, Lars Fredrikson, Gérard Fromanger, Jörg Immendorff, Ladislas Kijno, Alain Lestié, Joan Miró, François Rouan and Hélène Vanel with the performing arts of dance, poetry and music.

Programmation 2015

L’artiste est un acteur et une figure essentielle de la Fondation Maeght. Il est une personne et un personnage. La programmation de l’année 2015 s’intéressera à la représentation, aux analyses, aux fictions dont il est l’objet à travers les œuvres, d’abord, de Jörg Immendorff, puis de Gérard Garouste, et enfin celles de Richard Deacon, Sui Jianguo et Henk Visch dans une situation de dialogue.

A la suite de la présentation des collections de Giuliano Gori, dont le thème était la constitution d’un territoire artistique « Arcadia in Celle » dans les collines de Toscane, puis de celle de Bernard Massini sur la question de l’ambivalence de la nature humaine, la Fondation Maeght proposera cette fois, du 28 mars au 14 juin, de s’intéresser au choix de Michael Werner consacré à un seul artiste et à l’approfondissement de son œuvre, Jörg Immendorff. « C’est à travers son long compagnonage, sa passion pour son œuvre, que nous avons choisi une suite d’œuvres avec comme personnage principal l’artiste sur différentes scènes picturales, sociales, épiques, amoureuses, mentales ou sur la scène de l’histoire de l’art tel qu’Immendorff les a imaginées. » précise Olivier Kaeppelin.

Avec Gérard Garouste, la représentation de l’artiste sera aussi au cœur de la grande exposition d’été du 27 juin au 29 novembre. Cet artiste habite un espace que Gérard Garouste a décrit lui-même : « cet espace est celui de l’intranquillité, de la folie ». Le personnage central est cet « Intranquille », titre d’un livre dont Gérard Garouste est l’auteur et où il s’agit d’un autoportrait, celui d’un fils, d’un peintre, d’un fou. (L’Intranquille. Autoportrait d’un fils, d’un peintre, d’un fou.)

Enfin, la dernière exposition de l’année qui débutera le 12 décembre sera une mise en situation, une mise en scène dans l’espace de la Fondation Maeght d’un dialogue entre trois sculpteurs contemporains, l’anglais Richard Deacon, le chinois Sui Jianguo et le hollandais Henk Visch, qui travaillent, échangent ensemble depuis plusieurs années et posent la question « Qu’est-ce qu’être un sculpteur, c’est-à-dire, qu’est-ce que la sculpture en 2014 ? ».

28 mars - 14 juin : Jörg Immendorff « Les théâtres de la peinture »

27 juin - 29 novembre : Gérard Garouste
Monographie depuis La Règle du jeu, en passant par les Contes ineffables, jusqu’aux créations de 2014-2015

12 décembre – 13 mars 2016 : Richard Deacon, Sui Jianguo, Henk Visch « L’aventure quotidienne de la sculpture »

Fondation Maeght
623, chemin des Gardettes
06570 Saint-Paul de Vence, France
Tel : +33 (0)4 93 32 81 63
Fax : +33 (0)4 93 32 53 22
E-mail : contact@fondation-maeght.com

Parking, bookshop, library, cafeteria.

Information and booking for groups :
Phone : +33 (0)4 93 32 81 63
Fax : +33 (0)4 93 32 53 22
accueil@fondation-maeght.com

Open every day, without exception:
October-June: 10 am - 6 pm
July-September: 10 am - 7 pm
The ticket office closes 30 minutes before closing time.
The Maeght Foundation will closed at 4 p.m on December 24th and 31st.

"Café F" is open for lunch or snack. Opening hours according to the season.
Information 04 93 32 45 96. Café F will be closed from 17th November. Reopening for the Christmas holidays (except Monday). Closed December 25 and January 1.

Entrance fees

Adults:  €15
Groups (more than 10 people), students and under 18 years old :  €10
Children under 10:  free
Filming and photography:  €5
Between two temporary exhibitions, some rooms can be closed to the public. The fee is reduced accordingly.

How to find us

By car A8 motorway:
From Cannes: exit n° 47 Villeneuve-Loubet, Cagnes-sur-Mer, Vence.
From Nice or Italie : exit n° 48 Cagnes-sur-Mer, Vence.
Follow signs to La Colle-sur- Loup / Vence. The Maeght Foundation is before the village of Saint-Paul-de-Vence.

By bus:
From Nice: bus n° 400 (Nice-Vence by Saint-Paul).
Stop Maeght Foundation.

Airport : Nice Côte d’Azur
Train station : Cagnes sur Mer

Societe Generale is a partner of the Fondation Maeght.

Logo Societe_generale_site_webFM

Go to the website of the Société Générale's Collection